Hoofdmenu
De kenmerken van D -
De D-
enthousiast, leergierig en vragen om technische aanwijzingen.
Hoewel de D-
vooral veel op door een goed voorbeeld van de trainer-
De D-
leervermogen verbetert snel, zodat technische vaardigheden goed en snel geleerd kunnen worden. Het is
zelfs de ideale leeftijd om technische vaardigheden te leren. Nadat de grove techniek in relatief hoog tempo
is verwerkt, kan aandacht worden besteed aan verfijning en uitbreiding. Een eigen mening ontwikkelt zich.
De drang om zich te vergelijken met anderen neemt toe. Dat geldt ook voor de kritiek op eigen prestaties en
die van anderen. Hoewel de succesbeleving nog sterk individueel gericht is, ontstaat ook al meer het beeld
van teamspeler en daardoor een groepsgevoel. In de D-
Er ontstaan vaste vriendengroepen met een duidelijke groepsorde. Ook het samenwerkingsgedrag neemt toe
en daarom kan er al meer aandacht voor tactiek en samenspel zijn.
Liggen in de vorige fase ( E-
het leren door spelend oefenen. De bewegingsdrang is gecontroleerder en mede daardoor is een hoog leertempo
mogelijk. Bij sommige vroegrijpen kondigt zich het begin van (de problemen van) de puberteit aan. Er kunnen dus al
verschillen ontstaan in prestatieniveau tussen vroeg-
De lichaamsbouw bij de meeste D-
Eigenschappen als snelheid, behendigheid en coördinatie ontwikkelen zich dan ook snel. Zo is het
coördinatievermogen bij voldoende lichaamservaring zelfs optimaal. De voorwaarden zijn aanwezig om
vrijwel alle bewegingen volledig onder de knie te krijgen. Leg daarom regelmatig het accent op een
algemene looptechnische scholing, waarbij alle soorten van bewegingen aandacht kunnen krijgen. Besteed
bijvoorbeeld aandacht aan het nemen van hindernissen, waarbij eisen worden gesteld aan aspecten als
behendigheid en coördinatie. (doe de loopscholing als extra als het trainingsveld niet meer beschikbaar is)
Hoewel de belasting nog gedoseerd moet worden, kunnen aspecten als snelheid en reactievermogen de volle
aandacht krijgen.
De D-
bezig zijn met het verwerven van een plaats binnen de groep.
Als je lichamelijk goed in elkaar zit en je kunt wat met je lichaam, dan win je aan status.
Kinderen in deze fase vergelijken zich dan ook sterk met elkaar. Wedijveren en prestatiezucht nemen toe. De
D-
aan de orde is.
De prestatiezucht en het enthousiasme van de D-
overigens niet voortdurend ten koste gaan van de technische uitvoeringswijze van de beweging, de
onderlinge sfeer in de groep en het tactische overzicht en samenspel.
Relativeer als trainer-
De D-
heen te zien zijn en die in de directe toekomst zijn te verwachten. Het is over het algemeen geen denker of
piekeraar en tracht zijn doel zonder al te veel omwegen te bereiken en dat is ook in het spel terug te zien.
Angst is hem onbekend, omdat hij nog niet zo sterk nadenkt over de gevolgen van zijn acties. Hij leeft hier
en nu. Daardoor vergeet hij bijvoorbeeld ook een nederlaag of overwinning zeer snel. De band met de
jeugdtrainer wordt groter naarmate de persoonlijke gesprekken gaan over de vorderingen van de D-
In deze leeftijdsfase wordt de basis voor een eventuele voetbalcarrière gelegd.
Het is niet voor niets dat het Jeugdplan Nederland van de K.N.V.B. in deze leeftijdscategorie begint met
scouting en selectiewedstrijden. Dat geldt zeker ook voor de B.V.O.'s.
Profiel van een D-
De D-
leeftijdsgroep als uitgangspunt neemt : hij moet enthousiast zijn en over voldoende eigenvaardigheid
beschikken om tijdens trainingen het goede voorbeeld te kunnen geven.
Als D-
D-
Ze zijn tegenwoordig zeker in staat om een aantal tactische basisprincipes uit te voeren. Dat betekent dat de
D-
op deze leeftijd eigenschappen als snelheid, behendigheid en coördinatie kunt ontwikkelen en creativiteit
aan de bal kunt stimuleren.
Een goede trainer-
de vorderingen en heeft regelmatig contact met de ouders.
Tips voor de D-
_ Ook bij de D-
toelichting op de uitgangspunten, afspraken en regels. De voetbalontwikkeling staat bij de trainer-
voorop. Ouders willen nog wel eens prestaties belangrijker vinden.
_ Stimuleer dat kinderen ook buiten het trainingsveld veel voetballen. Maak daarbij gebruik van de
prestatie behoefte van D-
zal de volgende training deze schijnbeweging het beste kunnen voordoen?".
_ Geef geen uitgebreide warming-
van de tijd. Gebruik de beschikbare tijd volledig om de D-
_ Verplaats je als D-
het trainingsveld en daag de pupil uit. Dat zal zeker voor extra beleving en plezier zorgen.
_ Stimuleer creativiteit aan de bal. Behandel bijvoorbeeld het duel 1:1 vooral aanvallend en geef goede
voorbeelden hiervoor. Moedig in de wedstrijd de individuele actie op het juiste moment aan.
_ D-
_ Besteed zeker in deze belangrijke leerfase ruime aandacht aan de "tweebenigheid". Laat dus
oefenvormen met zowel het rechter-
_ Train in hoog trainingsritme. Sta niet te veel en te lang stil door een uitgebreide rnondelinge uitleg.
_ Geef niet te veel tactische tips tegelijk.
_ Speel liever een aantal korte partijen met steeds nieuwe uitdagingen dan een lange partij.
_ Stimuleer dat de spelers zelf al nadenken over voetbalproblemen door bij de coaching vooral veel
vragen te stellen.
_ Wees consequent in de hantering van de regels. Of het nu sociale regels betreft of spelregels,
kinderen in deze fase ontwikkelen een scherp gevoel voor rechtvaardigheid. Maak de regels van te
voren goed duidelijk, maar bewaak ze ook consequent. Je zult merken dat de kinderen gaan
corrigeren bij het overtreden van regels.
_ Haal bij groepsgewijze correctie de meest gemeenschappelijke fouten eruit. Waak ervoor de jeugdige
voetballer af te laten gaan voor de groep door hem te laten demonstreren hoe fout hij het doet! Geef
liever zelf een goed voorbeeld. De groepsreacties(uitlachen e.d.) gaan al een belangrijke rol spelen.
_ Leg een goed contact met de speler. Contact opbouwen gebeurt nooit van één kant. Zorg voor
tweerichtingscommunicatie. Dat begint al met een praatje in de kleedkamer. Ook vragen stellen
tijdens de training bevordert de motivatie en het contact met de trainer-
tussen leider en deelnemers is de basisvoorwaarde om tot leerprestaties te komen.
_ Beloon prestaties! De D-
dan met straffen. Er wordt te vaak van uitgegaan dat het normaal is wanneer iets lukt of goed gaat.
_ Daag de kinderen gerust eens uit! Oefeningen aanbieden met een zeker risico van mislukken, met
daarbij de aantekening dat dit voor hen heel lastig gaat worden, werkt stimulerend. Een houding van
speelse uitdaging is effectiever dan een doodernstige gezicht.
Specifiek probleem bij D-
_ D-
verholpen worden door in de dribbelvormen met kapbewegingen van richting te veranderen.
Daarnaast in de positie-
aanname.
_ In de D-
‘het verkeerde been’ schieten, dus de trainer moet dit motiveren. Voor een verre pass wordt de
binnenkant van de voet gebruikt. Aandacht dus voor het aanleren van een wreeftrap.
_ Het komt nogal eens voor dat D-
partijspelen (scoren alleen met het hoofd, etc.) via handbal, voorzet via dropkick of voorzet vanuit
een neutrale zone. Hierbij gaat het om de intentie van het willen koppen. In hogere leeftijdsgroepen
wordt het koppen vanzelf beter en makkelijker te trainen.
Door het enthousiasme en de enorme ijver van de D-
ofschoon hij de technische vaardigheden redelijk beheerst. De trainer begeleidt de D-
een bepaalde positie tijdens de wedstrijd en training te laten spelen. Zo komt er meer rust in het spel.
_ Bij wat minder getalenteerde spelers is tijdens de wedstrijd nog vaak het kluitjesvoetbal te zien.
Vooral in 6:6 of 7:7 moet er de nadruk worden gelegd op ‘het veld groot houden’ tijdens balbezit.
_ Speel altijd in het 1:4:3:3-
spelen. Stimuleer de opbouw van achteruit.
Uitgangspunten voor de keuze van de oefenstof.
_ Het overheersende motief voor voetbal is bij D-
wedstrijd. Vertaald naar de oefenstof betekent dat veel aandacht voor spelvormen en kleine
partijspelen, waarbij de kinderen leren ervaren wat samenwerking is en het belang ervan in te zien.
(Zeister Visie)
_ Daarnaast is deze leeftijd zeer geschikt voor technische bewegingsvormen. Basistechnieken dienen
zeker een belangrijke plaats bij de keuze van de oefenstof in te nemen. (Coerver leerplan)
_ Bij de keuze van de oefenstof moet er ook rekening mee gehouden worden dat het algemene
coördinatievermogen in deze leeftijdsfase sterk ontwikkeld kan worden. Laat de spelers veel
bewegingservaring opdoen en zorg voor goede bewegingsinstructie.
_ De keuze van de oefenstof wordt ook bij de D-
gebeurd.
Bij Balbezit :
1. Hoe is de balaanname van de spelers van het eigen team?
2. Hoe wordt er gepasst?
3. Doet iedereen mee na de pass? (spelen/bewegen)
4. Veldbezetting.
5. loopacties zonder bal.
Bij balbezit van de tegenstander :
1. Wordt de bal snel afgepakt?
2. Wil iedereen meedoen bij het afpakken van de bal?
3. Komt iedereen in de ploeg?
4. Blijft men tussen het eigen doel en de tegenstander?
5. Bij duels, kijkt men goed naar de bal i.p.v. naar de tegenstander?
6. Zijn alle posities bezet ?
Bij balverovering :
Kijken naar de veldbezetting en vervolgens naar de technische vaardigheden.
Bij balverlies:
Kijken of de speler zijn fout herstelt en hoe de andere spelers omschakelen.
Vervolgens is het de kunst om de gesignaleerde voetbalproblemen te vertalen in oefenstof
Vele herhalingen zorgen ervoor dat de voetbalproblemen worden opgelost.
Algemene uitgangspunten bij de keuze van de oefenstof zijn :
1. Wat is mijn doelstelling ?
2. Zorg ik voor voldoende leermomenten ?
3. Is beleving/plezier gegarandeerd ?
4. Hou ik voldoende rekening met de leeftijd en het niveau van de spelers ?
(ruimte, afmetingen, vorm, weerstand en regels)
Concrete aandachtspunten bij de training.
_ Een goed voorbeeld is van essentieel belang. Geef bij elke instructie een goed voorbeeld waarbij
tevens de aandachtspunten (leeraccenten) in de beweging worden aangegeven.
_ Controleer tijdens het oefenen of de uitvoeringswijze correct is. Met andere woorden controleer in
hoeverre de gegeven opdracht juist wordt uitgevoerd. Corrigeer deze fouten in de beweging zowel
individueel als groepsgewijs.
_ Motiveer de spelers door uit te leggen waarom een beweging zo uitgevoerd moet worden. Een kind
dat alleen maar de opdracht moet uitvoeren, terwijl het zelf niet weet waarom, wordt minder bij zijn
eigen motorische ontwikkeling betrokken.
_ Geef niet voortdurend zelf de oplossingen, maar daag de D-
zelf na te denken.
_ Besteed veel aandacht aan het samenwerken met elkaar.
_ Zorg dat de organisatie voor de hele training klaar staat! Begin snel aan de training, geef niet te veel
uitleg en corrigeer als de oefening aan de gang is. Voordoen in plaats van bla-
_ Coach situatief, zet spelsituatie stop en benadruk vooral de goede uitvoering.
_ "Speel"met tijd, ruimte (vak groter/kleiner) en spelregels om de doelstelling eerder te bereiken.
_ Ook verdedigen (bal afpakken) hoort bij het voetbalspel !
_ Vertaal de trainingssituaties naar de wedstrijd.
_ Stimuleer tweebenigheid.
_ Let op voldoende beleving en voetbalplezier, maar voorkom overdreven prestatiezucht door als
trainer-
_ Verhoog vanuit coördinatie-
_ Verbeter het aanleren van voetbalbasistechnieken zoals : traptechniek, aan-
enz.
_ Leer tactische begrippen aan als : spel verplaatsen, openen, gesloten/open aan nemen, opendraaien,
rugdekking, knijpen, aansluiten, jagen, tweede bal veroveren, kaatsen, strak inspelen, overtal/
ondertal situatie, diepte eruit halen.